NVR Narušený vývin reči -je široko chápaná kategória pre množstvo príčin, ktoré ho môžu spôsobiť, a bohatosť symptómov, ktorými sa prejavuje. Definuje sa ako štruktúrne a systémové narušenie jednej alebo viacerých oblasti osvojovania si materinského jazyka vzhľadom na vek dieťaťa. Deficity sa môžu prejavovať v rovine morfologicko-syntaktickej, lexikálno-sémantickej, foneticko-fonologickej a pragmatickej. V starších prácach sa používal termín vývinová dysfázia /špecifický narušený vývin reči/. NVR sa považuje za vedľajší príznak, ak je súčasťou iného dominujúceho ochorenia alebo poruchy /sluchu, DMO/, a za hlavný príznak /termín vývinová dysfázia/, ak je spôsobená ĽMD alebo patolóiou prostredia.

DYSLÁLIA Najčastejšia porucha, narušená výslovnosť niektorých hlások alebo hláskových skupín v komunikácii podľa rečových zvyklostí a noriem príslušného jazyka. Dieťa niektoré hlásky vynecháva, zamieňa alebo tvorí nesprávne /napr. namiesto tráva povie táva alebo tkáva/. Chyby môžu byť zapríčinené nesprávnymi rečovými vzormi /maznavá reč, chyby výslovnosti/, poruchami CNS /ĽMD/, odchýlkami rečových organov /rázštepy podnebia, pery, nedostatky v chrupe .../, neustále karhanie, výsmech dieťaťa za chybnú výslovnosť.

DYZARTRIA Chybná výslovnosť hlások, kedy je prítomne i organické poškodenie nervového systému. Poruchu sprevádza slinotok, narušenie tvorenia hlasu, dýchania a modulácie reči. Príčinami sú vrodené defekty motorických štruktúr CNS /zmäknutie mozgu, nedonosenosť dieťaťa, infekčné choroby matky/, pôrodné poškodenie dieťaťa, zápal mozgu, zápal mozgových blán, DMO, neskôr - mozgové ochorenia, úrazy hlavy, nádory.

ZAJAKAVOSŤ Najťažšia porucha, kedy ide o narušenie koordinácie organov, ktoré sa podieľajú na hovorení, prejavuje sa charakteristickým tonickým /kŕčovité sťahy na začiatku slov - mmm mama/ alebo klonickým /kŕčovité opakovanie začiatočných slabík -ma-ma-ma-mama/ prerušovaním plynulosti hovorenia. Ma vážny negatívny vplyv na celú osobnosť zajakavého. Príčinami môžu byť: dedičnosť, negatívne pôsobenie rodiny, negatívny vplyv školského prostredia, psychotraumy.

BRBAVOSŤ Ide o narušenie plynulosti hovorenia, pre ktoré je charakteristické extrémne zrýchlené tempo slovnej produkcie. Za príčinu sa pokladajú organické odchýlky CNS, pri predpokladaní ĽMD. Vyznačuje sa poruchami tempa a rytmu reči, tempo je zrýchlené. Postihnuté je dýchanie s charakteristickým hovorením počas vdychovania. Príčinami môže byť: dedičnosť, negatívny vplyv prostredia, ĽMD. Postihnutý si chybu
neuvedomuje.

FUFNAVOSŤ Patria sem poruchy nosovej a nosohltanovej rezonancie pri hovorení. Keď' je nosovosť znížená, je zmenšený priestor rezonančných dutín /ústnej, nosovej, nosohltanovej/ ide 0 fufnavosť zatvorenú. Prechodnou príčinou maze byt' nádcha, trvalou napríklad zväčšené nosne mandle. Je všeobecné narušené dýchanie. Ak je nosovosť zvýšená, je narušený mechanizmus alebo funkcia podnebnohltanového záveru. Spôsobuje to napríklad rázštep podnebia, obrna mäkkého podnebia, čo ma za následok vnik vzduchu do nosovej dutiny. V tomto prípade hovoríme 0 fufnavosti otvorenej. Patri sem i PALATOLÁLIA -porucha reči spôsobená rázštepom podnebia.

ELEKTÍVNY MUTIZMUS Je to výberová strata reči, ktorá sa spája s negativizmom. Prejavuje sa útlmom reči za určitých okolnosti určitým osobám. Príčinou je obava alebo neistota v cudzom prostredí. Vzniká najčastejšie v spojení so školou.

DYSLEXIA Špecifická neschopnosť naučiť sa čítať. Porucha môže postihovať rýchlosť čítania / dieťa číta pomaly alebo len slabikuje/, správnosť / dieťa zamieňa tvarovo podobne písmena, domýšľa text/, porozumenie čítaného textu je nízke.

DYSGRAFIA Špecifická porucha písania. Znížená schopnosť až neschopnosť osvojiť si zručnosť písania. Chyba postihuje tvar a radenie písma, nie obsahovú stránku písomného prejavu. Písomný prejav dieťaťa je nečitateľný, dieťa si ťažko pamätá písmena a ťažko ich napodobňuje.

DYSORTROGRAFIA Špecifická porucha pravopisu. Zvyčajné sa vyskytuje spolu s dyslexiou. Dieťa má ťažkosti s osvojovaním si pravopisu. Deti si pri tejto poruche najčastejšie zamieňajú krátke a dlhé samohlásky, nerozlišujú di-dy, ti-ty, ni-ny, li-ly, vynechávajú, pridávajú, zamieňajú písmená alebo cele slabiky.

DYSKAlLKÚLIA
Porucha matematických schopnosti. Prejavuje sa skazenou orientáciou na číselnej osi, zamieňaním tvarovo podobných číslic, neschopnosťou prevádzať matematické operácie /sčítanie, odčítanie, násobenie, delenie/, porucha priestorovej orientácie.

Príčinami týchto špec. porúch učenia sú ĽMD, dedičnosť, neurotická porucha, nejasná porucha.

LEGENDA:
CNS -centrálna nervová sústava

ĽMD -ľahká mozgová dysfunkcia

DMO -detská mozgová obrna